Frits Gierstberg

Frits Gierstberg studeerde biologie en kunstgeschiedenis & archeologie aan de Universiteit Leiden. Van 2003 tot 2014 werkte hij als Hoofd tentoonstellingen bij Nederlands Fotomuseum in Rotterdam, en sinds 2014 als curator. Van 2006 tot 2010 was hij tevens werkzaam als Bijzonder hoogleraar fotografie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Daar doceerde hij theorie van de documentaire en deed hij onderzoek naar de positie en status van de beroepsfotograaf in het digitale tijdperk. Gierstberg is lid van de advisory board van Photography&Culture en de Errata Foundation, bestuurslid van de Stichting Kunstpublicaties Rotterdam en lid van AICA Nederland. Hij heeft talrijke tentoonstellingen over historische en hedendaagse fotografie samengesteld en publiceert regelmatig over fotografie in binnen- en buitenlandse tijdschriften. Het boekwerk Geschiedenis van de fotografie in Nederland Dutch Eyes (2007) kwam mede op zijn initiatief tot stand. Ook was hij (co-)redacteur van een aantal publicaties over beeldcultuur, documentaire fotografie en beeldende kunst, waaronder de door het Prins Bernhard Cultuurfonds en uitgeverij Focus geïnitieerde reeks Monografieën van Nederlandse Fotografen. Gierstberg is sinds enkele jaren ‘visiting tutor’ aan het Piet Zwart Institute in Rotterdam. Hij werkt aan onder meer een monografie over de Nederlandse fotograaf Cas Oorthuys. 

 

  • Tussen kunst en document. Fotografiekritiek in Nederland 1980-2015, Rotterdam 2016 (met Anne Ruygt).
  • Josef Koudelka. Exiles|WALL, Rotterdam 2016.
  • ‘Iedereen een hoed of pet’, in: J. de Jong (red.), Henri Berssenbrugge. Rotterdam. Stadsfotografie 1906-1916, Rotterdam 2016.
  • Tent. cat. Quickscan NL#. Fotografie nu, Rotterdam (Nederlands Fotomuseum) 2016.
  • Tent. cat. Europese portretfotografie sinds 1990, Brussel (Paleis voor Schone Kunsten Bozar) 2015.
  • ‘De donkere kamer van Hermans’, in: M. Pam, H. Renders, P. Schreuders (red.), Het motorzijspan van Willem Frederik Hermans, Amsterdam 2015.


© 2014/2018 kunstkritiek.com - Kunstkritiek In NederlanD 1885-2015